Take!Cup w walce o czystość planety
Take!Cup – genialny, prosty system kaucyjny służący ograniczeniu odpadów w gastronomii
Panuje fałszywe przekonanie, że picie z papierowych kubków jest ekologiczne. Niestety zużyte do produkcji surowce, a także plastikowa folia lub wosk pokrywające wnętrze tych kubków są obciążeniem dla planety. Inicjator Projektu Take!Cup — Adrian Golonka policzył, że jeśli co godzinę zużywa się ponad 320 tys. jednorazowych kubków, rocznie daje to sumę prawie 3 mld sztuk odpadów!*. Co daje szansę zmniejszenia tej liczby? Między innymi system zamkniętego obiegu opakowań na wynos Take!Cup.
„Wierzę głęboko, że im więcej będziemy rozmawiać o słuszności ograniczenia konsumpcjonizmu, o niezwracaniu uwagi na to co robimy, o korzystaniu w sposób świadomy i z szacunkiem do innych osób, a przez to do naszej Ziemi, z tego co daje nam rozwój cywilizacyjny, świat będzie stawał się coraz lepszy – mówi Adrian Golonka inicjator Projektu Take!Cup”
Czym jest Take!Cup ?
Startup Take!Cup dostarcza wielorazowe kubki do lokali gastronomicznych, w których klienci zabierają ulubiony napój, zostawiając za kubek 5 zł zwrotnej kaucji. To bardzo młody projekt, który ruszył w lutym 2020r, do tej pory zaangażowało się w niego 24 partnerów na terenie Krakowa i 1 na terenie Warszawy (Mapa partnerów znajduje się tutaj). Z dnia na dzień partnerów Akcji przybywa. W październiku 2020 roku założyciele zostali laureatami w konkursie na „50 najbardziej kreatywnych ludzi w biznesie” organizowanym przez magazyn BRIEF.
„Postawiliśmy sobie za punkt honoru aby co najmniej ograniczyć, marzeniem byłoby wyeliminować, jednorazówki z obiegu. Uniwersalność projektu jest jego ogromną zaletą. W krótkim czasie System Kaucyjny Take!Cup możemy wdrożyć w wielu miastach, w całym kraju.”- Mówi jeden z twórców systemu Adrian Golonka.
Do projektu założyciele zapraszają nie tylko lokale gastronomiczne, lecz także samorządy, instytucje i organizacje w całej Polsce. Starają się nie tylko rozbudowywać siatkę partnerów systemu, ale także wspierać ich w procesie zmiany nawyków. Planują serię towarzyszących inicjatywie działań edukacyjnych.
Na czym ten system polega?
Od strony konsumenta:
Ze strony przedsiębiorcy np. właściciela kawiarni:
Przedsiębiorca wybiera czas uczestnictwa w Projekcie (abonament), następnie dokonuje wpłaty kaucji za kubki. Potem kubki przekazywane są do kawiarni, a personel kawiarni poleca i rekomenduje korzystanie z Take!Cup zamawiającym kawę na wynos. Dzięki temu właściciel kawiarni po pierwsze oszczędza – bo eliminuje koszt zakupu jednorazowych kubków, po drugie – produkuje mniej odpadów, a po trzecie propaguje słuszne idee i zwiększa swą atrakcyjność przez wprowadzanie ekologicznych rozwiązań.
Proste, prawda?
„Niewątpliwym i wartym podkreślenia jest fakt, że obecnie na naszym rynku nie ma podobnych rozwiązań, zatem dotarcie do świadomości przedsiębiorców oraz konsumentów jest i będzie długofalowe i pełne wyzwań. Niemniej, w naszych planach mamy również podjęcie działań skupiających się w szczególności na edukacji.”
Ekologiczny kubek Take!Cup
Sam kubek wykonany jest z materiału polipropylen (PP). Jest nietłukący, stabilny, lekki, zdrowy (BPA-FREE, MELAMINA-FREE), nie przenosi zapachów ani smaków, dedykowany jest do zimnych i gorących napojów; może zastąpić około 500 kubków jednorazowych (dotyczy zadruku na kubku, bo sam kubek może, i powinien wytrzymać dłużej); materiał kubka poddaje się recyklingowi – PP nadaje się do 100% przetworzenia; kubki produkowane są w dwóch rozmiarach (0,3L oraz 0,4L). Na kubkach twórcy umieszczają regionalne grafiki, podkreślające tożsamość miast, z których pochodzą;
Skąd pomysł na Take!Up?
Twórcy Take!Cup rodzinnie zastanawiali się nad wykorzystaniem konkretnego przedmiotu wielokrotnie. Pomysł na Take!Cup wziął się między innymi z wychowania jakim obdarzyli inicjatorów rodzice. Autorzy koncepcji pochodzą z rodziny wielodzietnej, w której było 9-cioro dzieci. Naturalnym elementem było wykorzystanie wielokrotne chociażby ubrań czy zabawek po starszym rodzeństwie.
Ponadto, wychowani w czasach kiedy – niejako z konieczności – szacunek do przedmiotów był wymagany. Nie było alternatyw w postaci jednorazowych (plastikowych) butelek na mleko czy śmietanę. Twórcy pamiętają czasy kiedy np. mleko sprzedawane było w szklanej butelce.
„Od ponad 10 lat działam w branży gastronomicznej. Prowadząc restaurację niejednokrotnie zastanawiałem się w jaki sposób mógłbym po prostu: mniej wydawać na opakowania, które za chwilę wylądują w śmietniku; być przedsiębiorcą, który w sposób innowacyjny zaproponuje klientom rozwiązania pozwalające generować mniej śmieci – mówi Adrian Golonka
Było wiele rozważań na ten temat. Wiele pomysłów i różnych idei, które, koniec końców, pozwoliły na opracowanie Systemu Kaucyjnego Take!Cup.
Take!Cup na czas pandemii
Jak wielu przedsięwzięciom tak i Take!Cup koronawirus i cała sytuacja z nim związana stanęła na planowanej ścieżce rozwoju. W szczególności na uświadamianiu konsumentów i przedsiębiorców oraz w ogóle wprowadzaniu systemu do gastronomii.
Nie dość, że w tym okresie trudno było innowacje ekologiczne wprowadzać w życie, bo większość firm walczyła o przetrwanie, to skutkiem tego nastąpiło przeciążenie systemów gospodarowania odpadami w miastach i samorządach. Dynamika sprzedaży na wynos wzrosła diametralnie, a większość z używanych w tym celu opakowań było opakowaniami jednorazowymi.
By choć trochę odwrócić ten trend Take!Cup podjęło kroki, by zachęcić firmy do partnerstwa w projekcie, a także odciążyć już istniejących partnerów. Zredukowano cenę abonamentu z 5 złotych do 1 złotówki na najbliższe kilka miesięcy. Ponadto Take!Cup w swoich mediach społecznościowych zaczęło wspierać działania partnerów w ramach akcji #WspieramGastro.
Plany na przyszłość
W planach Take!Cup jest przede wszystkim dotarcie z komunikatem o inicjatywie do jak najszerszej grupy konsumentów i firm z branży w całej Polsce i budowa jak największej sieci partnerów. Założyciele planują również stworzyć aplikację, która pozwoli w łatwy sposób zlokalizować miejsca zwrotu kubków. W przyszłości powstanie również system kaucyjny opakowań wielorazowych na jedzenie.
„Dokładamy wszelkich starań aby poprzez edukację Klientów, użytkowników oraz Przedsiębiorców oraz promocję samego projektu dotrzeć do jak największej ilości osób”
Ciekawostka
W jaki sposób przekazać klientom informacje jak działa System Kaucyjny? Pierwsze, co przychodzi na myśl: ulotka. Rozwiązanie proste, ale czy ekologiczne i w szczególności praktyczne? Serwetka okazała się świetnym pomysłem!
*Dane pochodzą z niemieckiego Ministerstwa Środowiska. Dane wykazane zostały jako oficjalne, do wykazania skali problemu.
Autor: Olga Łosiak,
redaktor naczelna.
Komentarze
Tina
Super pomysł ? Tylko co dalej z tymi kubkami? Rozumiem, że są myte i puszczane dalej do użytku.. Pytam, bo w tekście nie ma o ty ani słowa 😉
Olga Łosiak
Tak, są myte – (nadają się w do mycia w zmywarkach) i używane ponownie przez ten sam lub inny partnerski lokal. 🙂