Take!Cup w walce o czystość planety
Take!Cup – genialny, prosty system kaucyjny służący ograniczeniu odpadów w gastronomii

Panuje fałszywe przekonanie, że picie z papierowych kubków jest ekologiczne. Niestety zużyte do produkcji surowce, a także plastikowa folia lub wosk pokrywające wnętrze tych kubków są obciążeniem dla planety. Inicjator Projektu Take!Cup — Adrian Golonka policzył, że jeśli co godzinę zużywa się ponad 320 tys. jednorazowych kubków, rocznie daje to sumę prawie 3 mld sztuk odpadów!*. Co daje szansę zmniejszenia tej liczby? Między innymi system zamkniętego obiegu opakowań na wynos Take!Cup.

„Wierzę głęboko, że im więcej będziemy rozmawiać o słuszności ograniczenia konsumpcjonizmu, o niezwracaniu uwagi na to co robimy, o korzystaniu w sposób świadomy i z szacunkiem do innych osób, a przez to do naszej Ziemi, z tego co daje nam rozwój cywilizacyjny, świat będzie stawał się coraz lepszy – mówi Adrian Golonka inicjator Projektu Take!Cup” 

Czym jest Take!Cup ?

Startup Take!Cup dostarcza wielorazowe kubki do lokali gastronomicznych, w których klienci zabierają ulubiony napój, zostawiając za kubek 5 zł zwrotnej kaucji. To bardzo młody projekt, który ruszył w lutym 2020r,  do tej pory zaangażowało się w niego 24 partnerów na terenie Krakowa i 1 na terenie Warszawy (Mapa partnerów znajduje się tutaj). Z dnia na dzień partnerów Akcji przybywa. W październiku 2020 roku założyciele zostali laureatami w konkursie na „50 najbardziej kreatywnych ludzi w biznesie” organizowanym przez magazyn BRIEF.

„Postawiliśmy sobie za punkt honoru aby co najmniej ograniczyć, marzeniem byłoby wyeliminować,  jednorazówki z obiegu. Uniwersalność projektu jest jego ogromną zaletą. W krótkim czasie System Kaucyjny Take!Cup możemy wdrożyć w wielu miastach, w całym kraju.”- Mówi jeden z twórców systemu Adrian Golonka.

Do projektu założyciele zapraszają nie tylko lokale gastronomiczne, lecz także samorządy, instytucje i organizacje w całej Polsce. Starają się nie tylko rozbudowywać siatkę partnerów systemu, ale także wspierać ich w procesie zmiany nawyków. Planują serię towarzyszących inicjatywie działań edukacyjnych.

Na czym ten system polega?

Od strony konsumenta:
Ze strony przedsiębiorcy np. właściciela kawiarni:

Przedsiębiorca wybiera czas uczestnictwa w Projekcie (abonament), następnie dokonuje wpłaty kaucji za kubki. Potem kubki przekazywane są do kawiarni, a personel kawiarni poleca i rekomenduje korzystanie z Take!Cup zamawiającym kawę na wynos. Dzięki temu właściciel kawiarni po pierwsze oszczędza – bo eliminuje koszt zakupu jednorazowych kubków, po drugie – produkuje mniej odpadów, a po trzecie propaguje słuszne idee i zwiększa swą atrakcyjność przez wprowadzanie ekologicznych rozwiązań.

Proste, prawda?

„Niewątpliwym i wartym podkreślenia jest fakt, że obecnie na naszym rynku nie ma podobnych rozwiązań, zatem dotarcie do świadomości przedsiębiorców oraz konsumentów jest i będzie długofalowe i pełne wyzwań.  Niemniej, w naszych planach mamy również podjęcie działań skupiających się w szczególności na edukacji.”

Ekologiczny kubek Take!Cup

Sam kubek wykonany jest z materiału polipropylen (PP). Jest nietłukący, stabilny, lekki, zdrowy (BPA-FREE, MELAMINA-FREE), nie przenosi zapachów ani smaków, dedykowany jest do zimnych i gorących napojów; może zastąpić około 500 kubków jednorazowych (dotyczy zadruku na kubku, bo sam kubek może, i powinien wytrzymać dłużej); materiał kubka poddaje się recyklingowi – PP nadaje się do 100% przetworzenia; kubki produkowane są w dwóch rozmiarach (0,3L oraz 0,4L). Na kubkach twórcy umieszczają regionalne grafiki, podkreślające tożsamość miast, z których pochodzą;

Skąd pomysł na Take!Up?

Twórcy Take!Cup rodzinnie zastanawiali się nad wykorzystaniem konkretnego przedmiotu wielokrotnie. Pomysł na Take!Cup wziął się między innymi z wychowania jakim obdarzyli inicjatorów rodzice. Autorzy koncepcji pochodzą z rodziny wielodzietnej, w której było 9-cioro dzieci. Naturalnym elementem było wykorzystanie wielokrotne chociażby ubrań czy zabawek po starszym rodzeństwie.

Ponadto, wychowani w czasach kiedy – niejako z konieczności – szacunek do przedmiotów był wymagany. Nie było alternatyw w postaci jednorazowych (plastikowych) butelek na mleko czy śmietanę. Twórcy pamiętają czasy kiedy np. mleko sprzedawane było w szklanej butelce.

„Od ponad 10 lat działam w branży gastronomicznej. Prowadząc restaurację niejednokrotnie zastanawiałem się w jaki sposób mógłbym po prostu: mniej wydawać na opakowania, które za chwilę wylądują w śmietniku; być przedsiębiorcą, który w sposób innowacyjny zaproponuje klientom rozwiązania pozwalające generować mniej śmieci – mówi Adrian Golonka

Było wiele rozważań na ten temat. Wiele pomysłów i różnych idei, które, koniec końców, pozwoliły na opracowanie Systemu Kaucyjnego Take!Cup.

Take!Cup na czas pandemii  

Jak wielu przedsięwzięciom tak i Take!Cup koronawirus i cała sytuacja z nim związana stanęła na planowanej ścieżce rozwoju. W szczególności na uświadamianiu konsumentów i przedsiębiorców oraz w ogóle wprowadzaniu systemu do gastronomii. 

Nie dość, że w tym okresie trudno było innowacje ekologiczne wprowadzać w życie, bo większość firm walczyła o przetrwanie, to skutkiem tego nastąpiło przeciążenie systemów gospodarowania odpadami w miastach i samorządach. Dynamika sprzedaży na wynos wzrosła diametralnie, a większość z używanych w tym celu opakowań było opakowaniami jednorazowymi.

zdjęcie z Krakowa, spacer Adriana Golonki po mieście w trakcie pandemii

By choć trochę odwrócić ten trend Take!Cup podjęło kroki, by zachęcić firmy do partnerstwa w projekcie, a także odciążyć już istniejących partnerów. Zredukowano cenę abonamentu z 5 złotych do 1 złotówki na najbliższe kilka miesięcy. Ponadto Take!Cup w swoich mediach społecznościowych zaczęło wspierać działania partnerów w ramach akcji #WspieramGastro.

Plany na przyszłość

W planach Take!Cup jest przede wszystkim dotarcie z komunikatem o inicjatywie do jak najszerszej grupy konsumentów i firm z branży w całej Polsce i budowa jak największej sieci partnerów. Założyciele planują również stworzyć aplikację, która pozwoli w łatwy sposób zlokalizować miejsca zwrotu kubków. W przyszłości powstanie również system kaucyjny opakowań wielorazowych na jedzenie.

„Dokładamy wszelkich starań aby poprzez edukację Klientów, użytkowników oraz Przedsiębiorców oraz promocję samego projektu dotrzeć do jak największej ilości osób”

Ciekawostka

W jaki sposób przekazać klientom informacje jak działa System Kaucyjny? Pierwsze, co przychodzi na myśl: ulotka. Rozwiązanie proste, ale czy ekologiczne i w szczególności praktyczne? Serwetka okazała się świetnym pomysłem!

http://www.takecup.pl

*Dane pochodzą z niemieckiego Ministerstwa Środowiska. Dane wykazane zostały jako oficjalne, do wykazania skali problemu.

Autor: Olga Łosiak,
redaktor naczelna.

Śledzę najnowsze trendy w polskim designie. Dostarczam inspiracji prezentując najnowsze projekty, relacje z wydarzeń, sylwetki twórców i ciekawe proekologiczne inicjatywy. Przez 8 lat współtworzyłam plebiscyt must have organizowany przez łódź Design Festival, wyróżniający najlepiej zaprojektowane produkty na polskim rynku. Przez kolejne dwa lata byłam też członkiem Rady Ekspertów tegoż plebiscytu. Organizowałam wystawy, konferencje i wydarzenia poświęcone polskiemu wzornictwu. Pracuję z projektantami i studiami projektowymi promując, doradzając i wspierając ich rozwój. Na blogu podzielę się z Tobą moją wiedzą i pasją. Opowiem Ci o dobrze zaprojektowanych przedmiotach i usługach, na które natrafiłam.